Wolf in stappen

Wolf - Acrylverf op papier - 50 x 70 cm

Voor een workshop wilden een paar deelnemers wel een wolf schilderen.
Op een avond heb ik toen even de tijd genomen om eens te proberen hoe ik me daar uit zal redden. Dit is het resultaat in stappen.

Deze kop neem ik als voorbeeld, ik vind het een mooie blik. En wat me opvalt zijn de wijde haren om zijn kop, een soort manen, die de kop groter doen lijken. Ik ben niet van plan elke haar te schilderen, maar ik ben wel geïnspireerd door de ruigheid van de haren, daarin kan ik flink tekeer gaan met dikke kwasten en veel kleuren. 

Eerst een zo eenvoudig mogelijk schets. Het lijkt me belangrijke dat ogen op de juiste plek zitten en dat ik zeker weet dat de toppen van de oren ook in mijn schilderij passen. Dus eerst even opletten, en dan kan ik met een gerust hart de kwast oppakken.

Eerst maar een beetje volsmeren met een dunne laag ongebrande omber. Dat is een transparante kleur waardoor ik mijn houtskoolschets nog een beetje blijf zien. Ultramarijn voor de eerste achtergrond laag, en het geeft niet dat daar ook al wat ongebrande omber doorheen zit. Wat ik wit laat is een beetje onbewust, gedeeltelijk omdat daar veel witte haren zitten, gedeeltelijk dat daar de zon op zijn/haar koppie schijnt en gedeeltelijk omdat dit het gedeelte is dat waar ik de meeste aandacht op wil vestigen.

De schetslijnen haal ik hier weer wat op met verf. En ik dacht: "Laat ik dat eens doen met een onverwachte kleur. Rood!"  

Ik zie een beetje oranje in de snoet op de foto, geel is daar een onderdeel van dus daar kan ik gerust wat van smeren in het 'snoetgedeelte'.

Dichtgesmeerd. Al het papier papier is verdwenen. Da's mooi. Nu kan ik het al een schilderij noemen. Maar ik ben nog niet tevreden. Het grote verbeteren gaat nu beginnen.

Hier maak ik de kaaklijn wat duidelijker door de schaduw te tonen. Donkere tonen overheersen het schilderij nu. Ook de ogen heb ik wat donkerder gemaakt. Dat wordt heerlijk straks om daar het licht in te schilderen. 

Dus nu met dekkende lichte kleuren aan de gang. Het wit van de 'manen'.

Nog een beetje oranje.

'Ping!' het geel van de ogen erin. En nu weer met een transparante mix van omber en ultramarijn de schaduw aangeven aan de linkerkant van de kop. Dat is een soort glaceren met acrylverf.

Nog wat accentjes en de ogen recht laten kijken. Zo ben ik wel tevreden. Ik heb een uur geschilder.

"GRAAUWW!!" :-)




2 opmerkingen: