Expo Artishock | Cultureel podium Soest, Zaterdag 6 april

Eindelijk weer eens een echte expositie van mijn werk :-) Komt allen kijken!


Opening expositie zaterdag 6 April om 20.00 u. Hierbij zal Hanz-Art een goed woordje voor mij doen. Met de trommelvrienden ga ik nog even djembé-en en daarna is er live muziek van de Akki Haak Band.
Adres: Steenhoffstraat 46a, 3764BM Soest. Rechts het gebouw in lopen.
Er is vrije toegang voor iedereen!

De expositie is te zien tijdens activiteiten tot en met eind April. Zie www.artishock-soest.nl voor meer informatie.
Daarnaast is Artishock open op:
wo en vr  10-12 uur,
ma en wo 19.15-20.15 uur.
Verder in overleg: 06 25586354.

De expositie is samengesteld door Karin van Deuveren.



Voor de expositie werd ik geïnterviewd door Hanz-Art en dit is het resultaat:

Van xenofobie tot een karaktervol portret.

In april siert Wiele’s Prentwerk de muren van Artishock.
Wiele’s kracht zit hem in uitgesproken portretten van met name zwarte mensen.
In zijn landschappen laat hij een onmiskenbare kracht spreken.
Ik ben in gesprek met Marco van der Wiele in zijn huisatelier in Nijkerk. 

“Ik schilder zwarte mensen omdat ik racist ben!” grijnst Wiele vanonder zijn indrukwekkende bos dreadlocks.
“Ik kan mij namelijk  goed voorstellen dat  wanneer een zwart persoon ‘s avonds de tram instapt  deze sneller een gevoel van angst opwekt dan een wit persoon. De angst voor het vreemde. Die angst is ook een overlevingsstrategie, ik ga op zoek en confronteer mij zelf met dat gevoel van onbekendheid, dat is ontzettend spannend. Het is voor mij ook een hele uitdaging een zwart of bruin uiterlijk te schilderen zonder die kleuren te gebruiken, wat gebeurt er dan?”
“Ik weet nu wel wat er in mij gebeurd, ik raak geïnteresseerd en ook  mijn angst voor dat vreemde kwijt. Dat resulteert in krachtige portretten.”

“Portretten zijn sexy! Landschappen niet! Een stilleven is het summum saai!”
“Maar omdat alle meesters en al mijn inspiratiebronnen het blijkbaar nuttig achtten ben ik dat ook maar gaan doen, ik ontdekte dat het eigenlijk heel leerzaam is en dat het mij zelfs plezier verschaft”
“In mijn landschappen maak  ik altijd haast! Geen geneuzel en gedoe. Nee grote kwasten en dan…..  RATS, BAM, KNAL!!! Rammen met die handel!
“Ik ga vaak ‘s avonds om een uurtje of 10, half 11, als ik er eigenlijk helemaal geen zin meer in heb, mijn atelier in en maak dan snel nog een schilderijtje, die werkjes vind ik als ik ze later terug zie meestal de beste.

“Het begon allemaal met Goofy!”
“Op de kleuterschool kwam ik er achter dat ik als beste Goofy kon natekenen, ik begreep het spel met de lijntjes, nadat ik voor de hele klas Goofy getekend had zei iemand eens:
“Jij zou strips moeten gaan tekenen.”
“En dat ging ik maar doen. Maar wat een werk is dat zeg! Strips maken is een compleet pakket, je moet alles kunnen. En aangezien ik  lui ben aangelegd maar toch die scheppingsdrang voelde ben ik  gaan schilderen.”
In Artishock zullen vooral Wiele’s portretten te zien zijn en hij zal op de openingsavond zelf met zijn Djembé-vrienden de aftrap doen met een miniconcert!

Dit interview werd afgenomen door Hanz-Art, Wiele’s aartsrivaal.
“Ja die mafjoekel kondigt aan te gaan stoppen met schilderen! Ik heb hem daarom uitgedaagd tot een verfduel op Hemelvaartsdag tijdens de atelierroute in Nijkerk!
Op onze beider socialemedia word u daarover zeer binnenkort meer geïnformeerd!”







Geen opmerkingen:

Een reactie posten